تبلیغات
سنگِ صبور [مصطفی سلیمانی] - دلایل عقلی حجاب (47729)
 
پاسخ به سوالات دینی؛ اخلاقی؛ تربیتی؛ جنسی؛ زناشویی؛ اجتماعی و غیره
سنگِ صبور [مصطفی سلیمانی]
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
پنجشنبه 7 مهر 1390 :: نویسنده : مصطفی سلیمانی
پرسش 

 سلام چندتا دلیل عقلی محض برای حجاب بفرمایید ؛ جوانان سوال می کنند.

دلایل عقلی حجاب

پاسخدر ادامه مطلب:

پرسش 

 سلام چندتا دلیل عقلی محض برای حجاب بفرمایید ؛ جوانان سوال می کنند.

دلایل عقلی حجاب

پاسخ:

مسأله بدحجابی از معضلات کنونی جامعه ماست. این گونه رفتار ریشه در حدود نیم قرن حکومت سلسله پلید پهلوی و نیز تبلیغات غرب دارد. از گذشته‏ها و ریشه تاریخی مسأله که بگذریم، متأسفانه خودباختگی در برابر غرب، و تقلید کورکورانه از آن ها و شهوت‏پرستی مجموعاً وضعیت نامطلوبی را در جامعه ایجاد کرده است. البته وضعیت عمومی جامعه ما از نظر حجاب و حفظ عفت نسبت به کشورهای دیگر اسلامی بهتر است .  در اثر تبلیغات سنگین غرب به وسیله محصولات فرهنگی مانند فیلم‏ها و مجلات، نوعی تمایل به آن گونه رفتارها در سطوحی از جامعه مشاهده می‏گردد.

حجاب  را از ابعاد مختلف، مورد توجه و دقت قرار می دهیم :

1- عفت و پاکدامنی، با آفرینش و فطرت زن به هم آمیخته است. در آفرینش او، جایگاه عظیم و بلندی دارد . هم خود زنان خواهان عفت و پاکدامنی هستند و هم دیگران زن را با این ویژگی میخواهند. اسلام نیز با نگاه به آفرینش زن و صلاح و خیر آنان ،  حجاب را لازم شمرده تا عفت برونی زن، با عفت درونی او هماهنگ و بنیان خانواده مستحکم گردد . زن همچون کالای ناچیزی در معرض همگان قرار نگیرد.

 2- فایده حجاب منحصر به زنان نیست . حجاب حداقل دو فایده دارد :

اولا : زن محجوب ،با حجاب خود به دیگران مى فهماند که اهل بى بند و بـارى و روابـط آزاد نـیـسـت . این خود باعث مى شود مردان هرزه به او طمع نورزند و مزاحم نشوند : ذلک ادنى ان یعرفن فلا یوذین.(1)

دوم : فایده دوم حجاب به کل جامعه برمى گردد. زنان بى حجاب و بی قید حتى براى مردان پاکدامن نیز زیان بارند . زنانى که بد ون پوشش و با انواع آرایش بیرون مى آیند ،محیط را آماده آشوب مى نمایند ،زیرا جاذبه تکوینى زنان براى مردان قابل انکار نیست . در چنین محیط هائى که جوانان پاکدامن نیز در امان نیستند . حـضـرت یـوسـف(ع) نـیز به خدا عرض مى کند : خدایا !اگر نیرنگ زنان را از من برطرف نکنى، به سمت  آن ها کشیده مى شوم . بنابراین حجاب هم حافظ خود زن است ؛ هم حافظ جامعه .دستور حجاب در مورد زنان بى بند و بار به خاطر مصلحت جامعه است.

3- حجاب موجب رشد شخصیت‏ زن مسلمان است.شخصیت؛ مجموعه افکار، عواطف، عادت‏ها و اخلاقیات یک انسان است که به تشخیص وی از دیگران می‏انجامد(2) . مجموعه صفات و ویژگی‏های جسمی، روانی و رفتاری که هر انسان را از انسان‏های دیگر متمایز می‏سازد، شخصیت نام دارد(3). بر این اساس، هر کس شخصیتی دارد که خود را با آن معرفی می‏کند.  دیگران نیز او را به همان ویژگی‏ها می‏شناسند.

مؤثرترین عامل در رشد شخصیت انسان برآوردن معقول نیازهای روانی است که حیوانات این نوع نیازها را ندارند. انسان سالم نیازهای روانی « نه نیازهای جسمانی مانند گرسنگی، تشنگی، جنسی و...» خود را از راه‏های خلاّق ارضا می‏کند و اشخاص ناسالم از راه‏های نامعقول‏. اکنون باید دید فرصت رشد شخصیت با رعایت حجاب بیش‏تر فراهم می‏گردد یا با عدم رعایت آن؟

انسانی که پیوسته نگران زیبایی خود است و بیش‏تر در جهت معرفی پیکر خود می‏کوشد، بهتر می‏تواند قابلیت‏های شخصیتی و انسانی خود را بشناسد و به فعلیت برساند یا آن که سر در  اندیشه و تفکر  دارد؟ آیا توجّه به نیازهای جسمانی و سطحی به انسان امکان رشد می‏دهد یا توجّه به نیازهای عالی و مخصوص انسان‏ها؟

 آیا غرق شدن در خود نمایی و جلب توجّه دیگران مسیر منتهی به یافتن خویشتن است یا انسانی که به کمال وکرامت انسانی خود و جامعه می اندیشد و حفظ بهداشت و سلامت فکر ،روح و روان و پاسداری از عفت و عصمت خود و جامعه را وجهه  همت خود ساخته است؟  فردی که در گزینش نوع و رنگ پوشش و لباس و نحوه  آرایش و حضور خود در اجتماع به نگاه دیگران توجه دارد، در حس هویّت یابی خود دچار شکست شده است‏، تا چه رسد به آن که بتواند هویّتش را به کمال رساند ،زیرا سلیقه و خواست دیگران در زندگی‏اش تأثیر می‏گذارد . چنان زندگی می‏کند که دیگران می‏پسندند، نه آن گونه که خود می‏پسندد.

4- حجاب موجب پاسداری از حرمت خود و احساس عزت نفس وارزشمندی است:

از نظر روان‏شناسی، قطعی‏ترین عامل رشد انسان «میزان ارزشی» است که هر فرد برای خود قائل است‏ . نافذترین عامل رشد روانی و شخصیتیِ انسان، سطح حرمت  (esteem - Self) او است. درجه ارزیابی فرد از خویش، «حرمت خود» خوانده می‏شود .  باز خوردی از مورد قبول بودن یا نبودن به شمار می‏آید. این قضاوت در قالب رفتارهای کلامی و غیر کلامی بروز می‏کند . گستره‏ای است که فرد خود را در آن پهنه توانا، مهم، موفق و با ارزش و یا ناموفق و بی‏ارزش می‏داند .

 «سطح حرمت خود» در سازش یافتگی هیجانی، اجتماعی و عاطفی تأثیر بسیار دارد . از عوامل تعیین کننده اساسی در شکل‏دهی الگوهای رفتاری و عاطفی است؛ به گونه‏ای که تردید افراد در ارزشمندی‏شان به ناتوانی در رسیدن به زندگی عاطفی موزون می‏انجامد. این افراد همواره از آشکار شدن ناتوانی‏هاشان هراسناکند . صحنه را ترک می‏کنند. از طرفی خلاقیت با «سطح حرمت خود» رابطه کاملاً مستقیم دارد.

بانوی بر خوردار از حجاب، با دور نگهداشتن خود از دسترس دیگران، سطح ارزشمندی خود را ارتقا می‏بخشد تا آن‏جا که مرد، نیازمندانه به آستان وی روی می‏آورد. بی‏تردید اگر زنان این مفهوم را به طور کامل درک کنند، به پوشیده داشتن و مخفی ساختن پیکر خویش بیش‏تر گرایش نشان می‏دهد . پی خواهند برد که راه احساس ارزشمندی ،در دسترس و مقبول بودن لحظه به لحظه نیست. راسل می‏گوید: از لحاظ هنری، مایه تأسف است که بتوان به آسانی به زنان دست یافت(4).

 ویل دورانت نیز می‏گوید: آنچه می‏جوییم و نیابیم ،عزیز و گرانبها می‏گردد.(5)

ویلیام جیمز به صراحت توصیه می‏کند: زنان عزّت و احترام شان به این است که به دنبال مردان نروند، خود را مبتذل نکنند و خود را از دسترس مردان، دور نگهدارند. (6)

پس حجاب احساس ارزشمندی است؛  موقعیتی بلند مرتبه برای زنان پدید می‏آورد . مردان را در محدودیت فرو می‏برد. اگر چه در بیان به زنان گفته می‏شود که پوشیده بیرون آیید؛ ولی واقعیت آن است که به مرد گفته می‏شود بهره برداری جنسی در همه جا ممنوع. چون راه چشم را که نافذترین کانال حسیِ مردان است، نمی‏توان سد کرد.

5- حجاب موجب استحکام خانواده‏ می شود:

خانواده با اهمیّت‏ترین نهاد اجتماعی است. خانواده کانون عشق و امید و تحقق آرزوهای آدمی و مرکز تولّد و پرورش نسل بشر است؛ به گونه‏ای که هیچ جامعه‏ای نمی‏تواند بدون خانواده پایدار بماند. در معارف الهی خانواده مهم‏ترین جایگاه پرورش انسان است. قرآن کریم همسران را «لباس»یکدیگر می‏داند و بدین ترتیب نقش هر یک را معیّن می‏کند.

زن و شوهر نزدیک‏ترین افراد به یکدیگرند و چون لباس، یکدیگر را از آفات و آسیب‏های عفت سوز و ایمان برانداز حفظ می‏کنند. افزون بر این، آن‏ها مانند لباس، مایه وقار و آراستگی یکدیگرند. بی‏تردید این نقش در پرتو تفاوت زن و شوهر شکل می‏گیرد. چنانچه زن و شوهر از تعهدات خانوادگی رها باشند، نمی‏توانند برای یکدیگر چون لباس به شمار آیند و عفت و وقار و شخصیت هم را پاس دارند. حجاب از لوازم سامان یافتن چنین بنیادی است و بی‏حجابی با آن تعارض آشکار دارد؛ زیرا بی‏بند و باری در پوشش، بی‏بند و باری در تحریک و احساس نیاز را در پی دارد و تأمین نیازهای شعله‏ور بنیاد خانواده را نشانه می‏رود.

غریزه جنسی یکی از علل مهم ازدواج و به وجود آمدن خانواده است؛ امّا برای پایداری‏اش کافی نیست. بعد از ازدواج به تدریج با گذر زمان اهداف جدید شکل می‏گیرد؛ خواسته‏های زیستی و جنسی اندک اندک جای خود را به نیازهای روانی و امنیتی و عاطفی و شناختی می‏دهد . دیگر سرمایه عشق ورزی به تنهایی برای تأمین اهداف خانواده و خواسته‏ها کافی نیست.

 نخستین شرط دستیابی بدین اهداف و تأمین خواسته‏های جدید، آن است که زن و شوهر از هویّت و خواسته‏های فردی دست شوند و به سوی پی ریزی هویتی جمعی گام بردارند. چنانچه هر کس فقط خواهش خویش را پی گیرد؛ زن در جهت تجمل و خودنمایی و مورد پسند واقع شدن در اجتماع و جلب توجّه مردان گام بردارد؛ در دغدغه مقبولیت خویش فرو رود و نقش مادری را به فراموشی سپارد؛  از آن سوی مرد در اندیشه رسیدن به  کامجویی‏های نوتر و پر رونق‏تر به سر برد و نقش پدری را فراموش کند، بنیان خانواده بر باد می‏رود.

 بی‏تردید کانون خانواده با اموری چون توجّه به لباس و بدن و روی و موی و انگشت نما شدن و مشخص‏تر معرفی کردن خود، پیوند تنگاتنگ دارد . پرداختن بدین امور و فراموش کردن اهداف خانواده و نیازهای برتر، پایه‏های خانواده را متزلزل می‏سازد.

6-حجاب موجب مسؤولیت پذیری است:

هر کس در برابر خود و دیگران مسؤول است. انجام موفقیت‏آمیز مسؤولیت به استعداد و برخورداری از توانمندی‏های متناسب و ظرفیت‏های روان شناختی و جسمی نیاز دارد. توفیق در پاره‏ای از مسؤولیت‏ها و حتّی سپردن برخی از مسؤولیت‏ها به حجاب تکیه دارد . افرادی که بی‏حجابی پیشه می‏کنند، توان انجام آن را ندارند. این گروه ناگزیر باید به خویش پردازند و  چنان که امروزه مشاهده می‏کنیم  چاره‏ای ندارند جز آن که انجام آن مسؤولیت‏ها را به دیگران و حتّی مردان بسپارند.

 زنانی که در پی دلربایی و جلب نظر دیگرانند و جز عرضه پیکر خود به چیزی نمی‏اندیشند، هرگز نمی‏توانند غمخوار همنوع خود باشند؛ در برابر خانواده و اجتماع احساس مسؤولیت کنند و به معنویت خود و اعضای خانواده و جامعه بیندیشند. این افراد، افزون بر آن که  به دلیل ناتوانی یا شانه خالی کردن از انجام دادن مسؤولیت‏های فردی باز می‏مانند، با روحیه و وضع بدنی خاص خویش محیط را آلوده و موقعیت را برای فعالیت مسؤولیت پذیرانه نامساعد می‏سازند.

 بر این اساس، بازدهی فعالیت‏های خانوادگی و اجتماعی را کاهش می‏دهند و حتّی دقّت عمل را دچار اختلال می‏کنند؛ به عبارت دیگر، این افراد خود ناتوان می‏مانند . دیگران را نیز از انجام دادن تعهدات و مسئولیت‏هاشان باز می‏دارند. تحقیقات گسترده و به ویژه پژوهش‏های میدانی، حاکی از افت تولید و کاهش سطح کیفیت در مراکز آلوده به افراد بی‏حجاب، بر درستی این سخن گواهی می‏دهد.

اسلام که هرز رفتن و باطل ماندن نیروهای عظیم انسانی و غیر انسانی را نمی‏پسندد، برای رسیدن به موفقیت در انجام تعهدات و مسؤولیت‏های فردی و اجتماعی، استعداد و شرایطی را لازم می‏داند که رعایت پوشش خاص یکی از آن‏ها به شمار می‏آید. فرد بی‏حجاب با رعایت نکردن این شرط ، از قبول مسؤولیت خودداری ورزیده، در پی خواسته‏های خود می‏رود و حتّی دیگران را از انجام تعهدهای پذیرفته شده باز می‏دارد.  

پی نوشت‏ها:

1.احزاب (33)آیه 59.

2. دکتر احمد بهشتی،تربیت کودک در جهان امروز،ویرایش دوم،ص161.

3.  روان شناسی شخصیت،علی اصغر احمدی،ص10.

4.مرتضی مطهری، مجموعه آثار،ج19،ص423.

5.همان ،ص424.

6. همان ،ص52.

نویسنده : مصطفی سلیمانی http://sssaghi.mihanblog.com/





نوع مطلب : حجاب، 
برچسب ها : دلایل عقلی حجاب، فایده حجاب،
لینک های مرتبط :


شنبه 25 شهریور 1396 03:29 ق.ظ
I do trust all the ideas you have introduced on your post.
They're really convincing and can certainly work. Nonetheless,
the posts are very short for beginners. May you please prolong them a
bit from subsequent time? Thanks for the post.
جمعه 16 تیر 1396 05:19 ب.ظ
Greetings! I've been reading your blog for a
while now and finally got the courage to go ahead and give you a shout
out from New Caney Texas! Just wanted to say keep up the good job!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:10 ب.ظ
Hello, I enjoy reading through your post. I like to write a little comment to
support you.
دوشنبه 28 فروردین 1396 08:44 ب.ظ
Do you have any video of that? I'd love to find out more details.
یکشنبه 21 اسفند 1390 09:40 ق.ظ
سلام ممنون برای تحقیقم استفاده کردم عالی بود
مصطفی سلیمانیسلام
خواهش می کنم.
خدا رو شکر که قابل استفاده بود.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

با سلام و احترام!
بازدیدکنندگان گرامی می توانند جهت دریافت پاسخ، سوالاتشان را مطرح نمایند.
ممنون می شوم که انتقادات خود را برایم بنویسید تا از تجربیات شما هم در أمر پاسخگویی استفاده کنم.
-----------------------------------------------
خواهشاً بدون معرفی منبع از مطالب این وبلاگ استفادۀ متنی نکنید!

مدیر وبلاگ : مصطفی سلیمانی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
در چه زمینه ای بیشتر پاسخگو باشیم؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :