تبلیغات
سنگِ صبور [مصطفی سلیمانی] - عشق مجازی پلی برای رسیدن به حقیقت (53002)
 
پاسخ به سوالات دینی؛ اخلاقی؛ تربیتی؛ جنسی؛ زناشویی؛ اجتماعی و غیره
سنگِ صبور [مصطفی سلیمانی]
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
پرسش

با سلام امروز متوجه شدم آقای رجب علی خیاط که من بعنوان فردی بزرگ می شناختم خاطرخواه دختری بوده و زمینه گناه برایش فراهم و او بخاطر خدا اقدام به گناه نکرد و به این مقام رسید حال سوال من اینه آیا واقعا ایشان خاطرخواه به معنای عشق حقیقی بودند یا ببخشید ایشان درواقع عشق کاذب و نفسانی داشتند چون واقعا برای من سوال است مگر ممکن است کسی عشق واقعی داشته باشد عشق به معنای حقیقی آن بعد بخواهد نفس خود را ارضا کند خواهش میکنم این شبهه را برایم حل کنید چون ماهیت عشق که برای من ارجمنده الان زیرسوال رفته شاید هرکس دیگری غیر از جناب رجبعلی خیاط بودند نیاز به سوال هم حس نمی کردم و جواب برایم روشن بود اما اینکه ایشان اینطوریند مورد سواله مگر اینکه فرض را بگذاریم ایشان تا آن زمان انسان دیندار واقعی نبودند و این هم مثل قضیه به اصطلاح عشق و عاشقی های رایج که امروزه هم مشاهده میکنیم و عادت شده لفظ عشق را بکار می برند است باشد.


عشق مجازی پلی برای رسیدن به حقیقت

پاسخدر ادامه مطلب:

پرسش

با سلام امروز متوجه شدم آقای رجب علی خیاط که من بعنوان فردی بزرگ می شناختم خاطرخواه دختری بوده و زمینه گناه برایش فراهم و او بخاطر خدا اقدام به گناه نکرد و به این مقام رسید حال سوال من اینه آیا واقعا ایشان خاطرخواه به معنای عشق حقیقی بودند یا ببخشید ایشان درواقع عشق کاذب و نفسانی داشتند چون واقعا برای من سوال است مگر ممکن است کسی عشق واقعی داشته باشد عشق به معنای حقیقی آن بعد بخواهد نفس خود را ارضا کند خواهش میکنم این شبهه را برایم حل کنید چون ماهیت عشق که برای من ارجمنده الان زیرسوال رفته شاید هرکس دیگری غیر از جناب رجبعلی خیاط بودند نیاز به سوال هم حس نمی کردم و جواب برایم روشن بود اما اینکه ایشان اینطوریند مورد سواله مگر اینکه فرض را بگذاریم ایشان تا آن زمان انسان دیندار واقعی نبودند و این هم مثل قضیه به اصطلاح عشق و عاشقی های رایج که امروزه هم مشاهده میکنیم و عادت شده لفظ عشق را بکار می برند است باشد.


عشق مجازی پلی برای رسیدن به حقیقت

پاسخ:

پاسخ سوال اول:( آیا شیخ رجبعلی خیاط با عشق زمینی به عشق حقیقی رسیدند؟مگر ممکن است؟!)

پرسشگر گرامی!  مرحوم شیخ رجبعلی خیاط تحول معنوی خود را چنین بازگو نموده است كه:"در ایام جوانی دختری رعنا و زیبا از بستگان، دلباخته من شدو سرانجام در خانهای خلوت مرا به دام انداخت، با خود گفتم:"رجبعلی، خدا میتواند تو را خیلی امتحان كند، بیا یك بار تو خدا را امتحان كن!و از این حرام آماده و لذتبخش به خاطر خدا صرف نظر كن."سپس به خداوند عرضه داشتم:خدایا! من این گناه را برای تو ترك میكنم،تو هم مرا برای خودت تربیت كن." ایشان عاشق نبوده اند؛ بلکه آن دختر دلباخته شیخ رجبعلی خیاط بوده است. پس جای نگرانی ندارد.

عشق مجازی پلی برای رسیدن به حقیقت:

 اگرعشق زمینی مقدمه ای برای رسیدن به عشق حقیقی و برتر قرار گیرد و مانع از آن نگردد ، با آن منافات ندارد ، بلکه گاهی راهی برای رسیدن به عشق حقیقی قرار می گیرد . آری مطمئنا عشق و علاقه زمینی موتور محرک قوی و موثر است ، اما نباید از رهزن بودن این عشق نیز غافل بود ؛ شخصى مى‏گوید: از امام صادق(ع) از معناى عشق سؤال کردم، فرمود: "قلوب خلت من ذکر الله فأذاقها الله حب غیره."(1) قلب هایى که از یاد و ذکر خدا خالى باشند، خداوند مبتلا به حب غیر خود مى‏نماید. بنابراین دوستی و عشق به غیر که تمام قلب انسان را تسخیر کرده باشد؛ قلبی است که از وجود خدا خالی شده است ؛ زیرا خداوند دو دل در درون انسان قرار نداده است. (2)

از طرف دیگر ،علاقه و عشق محصول توجه به کمال است. آدمى زمانى که در چیزى و یا کسى کمالى را مى‏بیند، به آن علاقه‏مند مى‏گردد و اگر کشش به هر دلیل قوى باشد، این علاقه (اصطلاحاً) به عشق منجر مى‏گردد.

عشق زمینی تنها در صورتی می تواند انسان را به عشق حقیقی و برتر راهنمایی کند که انسان به ضعف های عشق زمین واقف گردد و بداند این ها همه مجاز عشق اند ، نه حقیقت عشق ، نیز بداند که هیچ چیز غیر خدا نمی تواند متعلق عشق واقعی انسان قرار گیرد. این معرفت و آگاهی گاهی با شکست در عشق زمینی ، گاهی با آگاهی از حقیقت برتر وجود خود که در دام موجود زمینی اسیر گشته وگاهی ... به دست می آید. به همین خاطر اهل ذوق گفته اند:" المجاز قنطره الحقیقه."(3)عشق مجازی پلی است برای رسیدن به حقیقت.

عاشقان این راه هم چنین می توانند از رهگذر عشق به شگفتی های خلقت در عالم و آدم ، به عشق خالق همه آن زیبایی ها برسند و از تماشای جمال مخلوق به جمال خالق راه یافته و محو در عشق و محبت او شوند.

سر مطلب آن است که حقیقت عشق متعلق به عالم ماده نیست ؛ بلکه مربوط به کمال مطلق است که هیچ نقص و عیبى در او راه ندارد. انسان بالفطره عاشق خدا و طالب او است و اصولاً زمینه عشق به انسان و موجود زمینی ، براى عشق الهى و رسیدن به محبوب مطلق است. موجودى مى‏تواند معشوق حقیقى انسان قرار گیرد که هر چه از او مشاهده مى‏کند، زیبایى و کمال باشد و هیچ نقص، عیب و بدى در او وجود نداشته باشد و چنین موجودى جز خداوند متعال نیست. با توجه به این موضوع، عشق انسان به موجودات مادى، عشق حقیقى نیست، بلکه عشق مجازى است؛ زیرا جز خدا هیچ موجودى قابلیت معشوق بودن را ندارد وانسان عاشق، خود به این مطلب واقف است که معشوق مجازى او، عیب‏هاى فراوانى دارد ؛ اما از طرفى بعضى از کمالات و زیبایى‏ها را در او مى‏بیند که در حقیقت برگرفته از جمال و کمال محبوب حقیقى است و به عشق ورزیدن هم نیاز دارد. این جا است که به معشوق خیالى رو مى‏کند و به او عشق مى‏ورزد؛ اما چون به وصال می رسد ، عشق فروکش می کند ؛ زیرا آنچه او به آن عشق مى‏ورزید ، کمالی بود که فروکش نمی کند، در حالی که معشوق او چنین نیست.از این رو فقط در عشق به خداى متعال است که انسان پس از وصول و مشاهده، نه تنها عشقش فروکش نمى‏کند، بلکه بیشتر مى‏شود؛ زیرا هر چقدر انسان به خدا نزدیک‏تر مى‏شود، کمال و جمال بیشترى مشاهده مى‏کند.

عشق حقیقی : از منظر دین،خداوند کمال محض ، جمال مطلق ، دارای برترین وصف ها، مبدأ عشق ، اولین عاشق و الهام کننده عشق است . همه هستی آیت ، نشانه و مظهر اویند; از او سرچشمه گرفته ، به سوی او روان هستند . آدمی کمال جو و زیبایی طلب بوده ، حقیقتش از روح خدا است ، از آن منزل نزول کرده و به سوی او باز خواهد گشت ، انسان دارای روحی است که ظهور و جلوه تام صفات حق است . عشق حقیقی عبارت است از "قرار گرفتن موجودی کمال جو (انسان ) در جاذبه کمال مطلق (خداوند متعال ); پروردگاری جمیل مطلق ، بی نیاز، یگانه ، دانای اسرار، توانا، قاهر و معشوقی که همه رو به سوی او دارند و او را می طلبند."

بنابراین عشق حقیقی تنها عشق به خدا است ، زیرا هر چیزی غیر او زایل شدنی و از بین رفتنی و دارای عیب و نقص است ؛ بنابراین هر چیز غیر او نمی توان معشوق واقعی باشد اولا چون ناقص است و کمال مطلق نیست ، در حالی که در عشق ، معشوق هیچ عیب و نقص ندارد. ثانیا هر چیز غیر او زوال پذیر است و عارفان گفته اند : آنچه که نپاید ، دلبستگی را نشاید. همانند داستان حضرت ابراهیم (ع) که فرمود :" انی لا احب الافلین."(4) آن چیز که افول و غروب می کند و از بین می رود ، دوست نمی دارم. پس باید عشق پایدار و جاودانه باشد و آن عشق به خدا است که همیشگی و پایدار است و البته در سایه این عشق ، عشق به مظاهر جمال و زیبایی او ، مانند زن و فرزند و گل و درخت و طبیعت و... معنا می یابد.

پی نوشت ها:

1.ابن بابویه، محمد بن على‏؛ علل الشرائع‏؛ناشر: كتاب فروشى داورى‏؛ج1ص140؛ چاپ: اول‏؛  قم‏:1385 ش / 1966 م‏.

2.احزاب(33)آیه4.

3. حسینی زبیدی، محمد مرتضى‏؛تاج العروس من جواهر القاموس‏؛ج8ص140؛ناشر: دارالفكر؛ چاپ اول‏؛بیروت‏:1414 ق‏.

4. جزائرى، نعمت الله بن عبد الله- عزیزى، یوسف‏؛داستان پیامبران یا قصه‏های قرآن از آدم تا خاتم‏؛ص43؛ ناشر: انتشارات هاد؛ چاپ: اول؛تهران‏:1380 ش‏.

نویسنده: مصطفی سلیمانی http://sssaghi.mihanblog.com/

 





نوع مطلب : خدا، 
برچسب ها : داستان شیخ رجبعلی خیاط، عشق مجازی و زمینی، عشق واقعی و خدایی،
لینک های مرتبط :


جمعه 16 تیر 1396 06:19 ب.ظ
I think this is one of the so much important info for me.

And i'm happy studying your article. But should observation on few basic things, The site taste is perfect, the articles is in reality nice : D.

Just right job, cheers
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:43 ب.ظ
When some one searches for his essential thing,
so he/she needs to be available that in detail, thus that thing is maintained over here.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

با سلام و احترام!
بازدیدکنندگان گرامی می توانند جهت دریافت پاسخ، سوالاتشان را مطرح نمایند.
ممنون می شوم که انتقادات خود را برایم بنویسید تا از تجربیات شما هم در أمر پاسخگویی استفاده کنم.
-----------------------------------------------
خواهشاً بدون معرفی منبع از مطالب این وبلاگ استفادۀ متنی نکنید!

مدیر وبلاگ : مصطفی سلیمانی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
در چه زمینه ای بیشتر پاسخگو باشیم؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :