تبلیغات
سنگِ صبور [مصطفی سلیمانی] - گوش دادن آهنگ غیر مجاز (73118)
 
پاسخ به سوالات دینی؛ اخلاقی؛ تربیتی؛ جنسی؛ زناشویی؛ اجتماعی و غیره
سنگِ صبور [مصطفی سلیمانی]
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
دوشنبه 2 مرداد 1391 :: نویسنده : مصطفی سلیمانی
 پرسش:
 سلام من دختری هستم که چادر سر می کنم و نماز و روزه و قرآنم هم بجاست. اما آهنگ غیر مجاز گوش میدم و خیلی دوست دارم من باید چی کار کنم؟

http://www.gtp.com.au/onlinemusicstore/mediumimages/AKGK77.jpg


پاسخ:
همانطوری که جسم آدمی نیاز به آب و غذا و هوا دارد، رشد کمال روح آدمی نیز نیازمند خنده، شادی و گریه است. اسلام نیز نه تنها شادی را مذموم و ناپسند نمی داند، بلکه به شور نشاط پایدار در زندگی ترغیب می کند؛ اسلام با آن شادی مخالف است که انسان را از خود بی خود می کند؛ انسان را غافل کرده و به وادی گناه می اندازد و نسبت به خدا و قیامت بی توجّه می سازد.
از این رو در دین ما سفارس شده که به دیدار همدیگر رفته و یکدیگر را با روی گشاده و شاد ملاقات کنید. (1) پیامبر اسلام با ارزش ترین کار را بعد از انجام واجبات، خوشحال کردن دوست و برادر مومن معرفی کرده است.
اما در مورد موسیقی اگر تحقیقاتی داشته باشید، به این نتیجه می رسید که: همه نوع موسیقی، از پایه حرام نیست. بلکه موسیقی حلال و مباح هم داریم. صدای پرندگان خوش الحان، صدای آبشار و ریتم و لحن خود قرآن پر از آهنگ های موزون آرام بخش می باشد؛ آیا شما از قرائت سوره های مریم، شمس وحمد مرحوم عبدالباسط احساس لذت نمی کنید؟ منظور ما از موسیقی های آرامبخش این نوع آهنگ هاست.پس خود این کلام که موسیقی از پایه حرام باشه، از پایه باطل است و منظور موسیقی هایی است که به طور عمده، برای تخریب روح آدمی و افتادن در غفلت به کار برده می شود. علت حرمت اینگونه کارها نیز این است که انسان وقتی در جریان چنین امواجی قرار می گیرد، رفته رفته به سوی آنها متمایل شده و فرصتی را که باید برای پیشرفت، تعالی و کمالات خود صرف کند، در موسیقی تلف کرده از دست می دهد. از این گذشته چون انسان همواره در حال پیشروی بوده و در موضوعی توقف ندارد- چه در مسائل مثبت و چه منفی- از این روی به این مقدار هم اکتفا نکرده، بر مسائل حرام دیگر رغبت پیدا می کند؛ و خصوصیت حرام این است که انسان با اشتغال به آن هدف و خدا و قیامت را فراموش کرده و در نتیجه عمرش به هدر می رود.
 پرسش:
 سلام من دختری هستم که چادر سر می کنم و نماز و روزه و قرآنم هم بجاست. اما آهنگ غیر مجاز گوش میدم و خیلی دوست دارم من باید چی کار کنم؟

پاسخ:
همانطوری که جسم آدمی نیاز به آب و غذا و هوا دارد، رشد کمال روح آدمی نیز نیازمند خنده، شادی و گریه است. اسلام نیز نه تنها شادی را مذموم و ناپسند نمی داند، بلکه به شور نشاط پایدار در زندگی ترغیب می کند؛ اسلام با آن شادی مخالف است که انسان را از خود بی خود می کند؛ انسان را غافل کرده و به وادی گناه می اندازد و نسبت به خدا و قیامت بی توجّه می سازد.
از این رو در دین ما سفارس شده که به دیدار همدیگر رفته و یکدیگر را با روی گشاده و شاد ملاقات کنید. (1) پیامبر اسلام با ارزش ترین کار را بعد از انجام واجبات، خوشحال کردن دوست و برادر مومن معرفی کرده است.
اما در مورد موسیقی اگر تحقیقاتی داشته باشید، به این نتیجه می رسید که: همه نوع موسیقی، از پایه حرام نیست. بلکه موسیقی حلال و مباح هم داریم. صدای پرندگان خوش الحان، صدای آبشار و ریتم و لحن خود قرآن پر از آهنگ های موزون آرام بخش می باشد؛ آیا شما از قرائت سوره های مریم، شمس وحمد مرحوم عبدالباسط احساس لذت نمی کنید؟ منظور ما از موسیقی های آرامبخش این نوع آهنگ هاست.پس خود این کلام که موسیقی از پایه حرام باشه، از پایه باطل است و منظور موسیقی هایی است که به طور عمده، برای تخریب روح آدمی و افتادن در غفلت به کار برده می شود. علت حرمت اینگونه کارها نیز این است که انسان وقتی در جریان چنین امواجی قرار می گیرد، رفته رفته به سوی آنها متمایل شده و فرصتی را که باید برای پیشرفت، تعالی و کمالات خود صرف کند، در موسیقی تلف کرده از دست می دهد. از این گذشته چون انسان همواره در حال پیشروی بوده و در موضوعی توقف ندارد- چه در مسائل مثبت و چه منفی- از این روی به این مقدار هم اکتفا نکرده، بر مسائل حرام دیگر رغبت پیدا می کند؛ و خصوصیت حرام این است که انسان با اشتغال به آن هدف و خدا و قیامت را فراموش کرده و در نتیجه عمرش به هدر می رود.

أما برای اینکه بتوانید موسیقی باطل را با حلال تشخیص دهید، به نکاتی که بیان می شود، دقت کنید:
1- موسیقی دو قسم است:
الف) مطرب لهوی و حرام؛
یعنی اگر موسیقی انسان را از حالت طبیعی خارج کرده و باعث سبک سری و سبک عقلی شود و یا مناسب مجالس گناه و لهو و لعب باشد، از نظر شرعی حرام است.
ب) آرامبخش و حلال؛
اما اگر موسیقی خصوصیات بالا را نداشته و آرام باشد، گوش دادن یا نواختن آن اشکالی ندارد. أما با همۀ این وجود، به قول کانت (فیلسوف معروف آلمانی): «موسیقی اگر از همه هنرها مطبوع تر باشد، ولی چون به بشر چیزی نمی آموزد، از تمام هنرها پست تر است».(2) توصیۀ روانشناسان در اموری که انسان به چیزی عادت پیدا می کند، استفاده از سیاست جایگزینی و حذف گام به گامی است؛ پس شما هم سعی کنید از موسیقی های حلال و سالم همانند موسیقی های سنتی استفاده کنید تا جایگزین خوبی برای موسیقی مطرب و به اصطلاح شما، غیر مجاز باشد.
2- این هم که گفتید عاشق موسیقی ام، ملاک کاملی به نظر نمی رسد، انسان ممکن است دلش خیلی چیز ها را دوست بدارد که به مصلحت او نیست. به فرموده قرآن کریم: " وَ عَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ". (3) بنابراین ملاک صحیح همان حقّ محوری است نه نفس محوری. از نظر انسان خدا محور، این مهم نیست که خودش چه دوست دارد، مهم این است که خدا چه می پسندد. به قول بابا طاهر:
یکی درد و یکی درمان پسندد                 یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران           پسندم آنچه را جانان پـسندد
3- ویژگی موسیقی آرام بخش -که از نظر شرعی مباح شمرده شده- این است که انسان را از حالت طبیعی خارج نکرده و باعث ضعف اعصاب نگردد و چون متناسب با مجالس گناه نیست، و آدمی احساس مخالفت با خدا را ندارد، از آرامش وجدان برخوردار می باشد؛ یعنی دلش نگران این نیست که خداوند متعال از ایشان ناراضی باشد و به همین خاطر در آرامش است. و إلا اگر موجب تخریب اعصاب انسان گردد، هر چند مثل سیگار موجب آرامش نسبی و ظاهری شود؛ مذموم خواهد بود؛ به قول دکتر آرنولد فریدمانی- پزشک بیمارستان نیویورک و رئیس کلینیک سردرد-: «یکی از عوامل مهم خستگی های روحی و فکری و سر درد های عصبی، گوش دادن به موسیقی رادیو است». (4)
دلبر که جان فرسود از او، کام دلم نگشود از او                                                   نی نی دلآرمش مخوان، کز دل بِبُرد آرام را
در آخر: امروزه بر اساس تحقیقات گسترده ای که درباره موسیقی انجام گرفته است، آسیب ها و مضرات فراوانی برای موسیقی به اثبات رسیده است که برای آشنایی مفصّل آنها و شناخت مستندات آن، مطالعه کتاب های زیر را توصیه می کنیم:
1. موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، پدید آورنده: علّامه محمد تقی جعفری، ناشر: مؤسسه تدوین و نشرآثار علّامه جعفری.
2. تأثیرموسیقی بر اعصاب و روان، پدید آورنده: حسین عبداللّهی خوروش، ناشر: بادران، اصفهان.
3. جوان و موسیقی، پدید آورنده: محمد جواد بستانی، ناشر: انتشارات لاهوت.
4. موسیقی و غنا از دیدگاه اسلام، پدید آورنده: محمد اسماعیل نوری، ناشر موسسه بوستان کتاب.

پی نوشت ها:
1.  ثقه الاسلام کلینی، الکافی، ج‏2، ص 103، دارالکتب الاسلامیه، تهران 1365ه. ق.
2. حسین عبداللّهی خوروش، تأثیرموسیقی بر اعصاب و روان، ص 135، بادران، اصفهان: 1387ش.
3. بقره(2) آیۀ 116.
4. موسیقی از نظر دین و دانش، ص 135؛ به نقل از مجله نیوزویک.

نویسنده: مصطفی سلیمانی http://sssaghi.mihanblog.com/





نوع مطلب : موسیقی، 
برچسب ها : اسلام دین شادی، خنده و شادی در اسلام، نظر اسلام در مورد موسیقی، اسلام و موسیقی، موسیقی حلال و حرام، مطرب لهوی و حرام، کتابشناسی موسیقی،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:15 ق.ظ
Appreciate the recommendation. Let me try it out.
جمعه 25 فروردین 1396 12:10 ب.ظ
Pretty great post. I just stumbled upon your weblog and wanted to mention that I've truly
loved browsing your blog posts. After all I will be subscribing on your rss feed and I
am hoping you write once more soon!
دوشنبه 2 مرداد 1391 02:22 ب.ظ
سلام دوست عزیز لطفا به وبلاگ من هم سر بزنید و اگر دوستداشتید به دیگر دوستانتون هم پیشنهاد بدید ببینن و بلاگ من درمورد بیتوجهی بعضی مسئولین به خانواده شهدای سال 90 هست.
یا علی
http://dardobidard.mihanblog.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

با سلام و احترام!
بازدیدکنندگان گرامی می توانند جهت دریافت پاسخ، سوالاتشان را مطرح نمایند.
ممنون می شوم که انتقادات خود را برایم بنویسید تا از تجربیات شما هم در أمر پاسخگویی استفاده کنم.
-----------------------------------------------
خواهشاً بدون معرفی منبع از مطالب این وبلاگ استفادۀ متنی نکنید!

مدیر وبلاگ : مصطفی سلیمانی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
در چه زمینه ای بیشتر پاسخگو باشیم؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :