پاسخ به سوالات دینی؛ اخلاقی؛ تربیتی؛ جنسی؛ زناشویی؛ اجتماعی و غیره
سنگِ صبور [مصطفی سلیمانی]
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 :: نویسنده : مصطفی سلیمانی

تربیت جنسی دختران

سایت فرهنگی و مذهبی نگار

پاسخگو: مصطفی سلیمانی

پرسش:
تربیت جنسی دختران یعنی چه؟


پاسخ:
«تربیت» از مسائل مهمى است كه از دیرباز توجه والدین و دیگر متولّیان امر آموزش را به خود مشغول نموده است. در هر دوره اى اندیشمندان بزرگى در شرق و غرب عالم در زمینه تربیت فعالیت هاى علمى و عملى داشته و در این زمینه، نظرات كاربردى مهمى ارائه داده اند.
«تربیت جنسى» انسان یكى از ساحت هاى مهم و پر لغزش تربیتى است. غریزه جنسى از جمله غرایز طبیعى است كه خداوند در حیوان و انسان قرار داده است. با وجود این غریزه است كه در انسان نیاز جنسى پیدا مى شود و باید به صورتى صحیح آن را ارضا نماید. برآوردن یا رها نمودن این نیاز رفتارهاى متفاوتى را در انسان به دنبال دارند. صاحب نظران و مربیّان تربیتى به صورت هاى مختلف به اهمیت آن اذعان كرده و توجه عموم مردم را به آن جلب كرده اند.
- علت اهمیت تربیت جنسی:
نگاهى گذرا به پرونده هاى موجود در مراكز و محاكم قضایى، پاسگاه هاى نیروى انتظامى و صفحات حوادث مطبوعات به این امر گواهى مى دهد كه درصد بالایى از جرایم به عدم تربیت صحیح در زمینه مسائل جنسى بر مى گردد. اهمیت این امر آن جا آشكارتر مى شود كه بدانیم رفتارهاى جنسى و غیرجنسى با هم تعامل دارند، به گونه اى كه رفتارى غیرجنسى زمینه ساز بروز رفتار جنسى مى شود و یا به عكس. از این رو، مى توان ادعا كرد كه غالب رفتارهاى انسان با این غریزه در ارتباط است.
این غریزه از زمان بلوغ، كه همزمان با دوره نوجوانى است، برانگیخته مى شود و نیاز جنسی در انسان احساس شده، ارضاى آن را طلب مى نماید. از این رو، با این كه مسأله غریزه جنسى از دوره نوجوانى به بعد مطرح مى باشد، اما از آن رو كه بنیان شخصیت انسان در دوره هاى پیش از آن پى ریزى مى شود، باید به مسائلى كه در آن دوره ها بر رشد جنسى انسان تأثیرگذارند نیز پرداخته شود.(1)
موریس دبس مى گوید: «تغییرات بلوغ ـ به معناى اخص كلمه ـ مستلزم تربیت جنسى است، ولى هنوز نه در خانواده به این تربیت اهمیت كافى داده مى شود و نه در مدرسه. اغلب اوقات، پدر و مادر از بجا آوردن وظیفه شانه خالى مى كنند و دبیران نیز خود را به نشنیدن مى زنند، در صورتى كه باید این نكته را خوب به خاطر داشت كه تربیت جنسى جزء لاینفك وظایف مربّیان است. اگر ما مسأله جنسى را از لحاظ اهمیت در ردیف سایر فعالیت هاى انسانى قرار دهیم و آن را موضوع جداگانه و امرى مهم نشماریم، بسیارى از مشكلاتى كه امروز، ظاهراً، وجود دارد از میان خواهد رفت.»(2)
افراد یك جامعه كه ارضاى غریزه جنسى خود را در چارچوب ارزش هاى حاكم بر آن جامعه محدود مى كنند و پا را از آن فراتر نمى نهند، داراى «رفتار بهنجار جنسى» مى باشند و در نتیجه، در مورد تربیت جنسى به سطح قابل قبولى در آن جامعه رسیده اند.
دین مبین اسلام، كه آیین صحیح زندگى را به مردم مى آموزد، در زمینه مسائل جنسى بى تفاوت نیست، بلكه توجه خاصى به آن نموده است. شاید علت آن هم این باشد كه غریزه جنسى بر اغلب مسائل انسانى، اعم از مادى و معنوى، تأثیرگذار است و سرنوشت انسان را دست خوش تغییر و تحول مى گرداند. از این رو، افرادى كه توانسته اند غریزه جنسى خود را تعدیل نمایند و زمام آن را به دست بگیرند، در زمینه هاى دیگر تربیت، راحت تر به پیش رفته اند. در عصر حاضر، كه اختراع رسانه هاى صوتى و تصویرى گوناگون و پیشرفته و دست رسى آسان كودكان، نوجوانان و جوانان به آن ها در كنار وگوشه شهر و روستا، خانواده هاى مسلمان را با نگرانى شدیدى روبه رو نموده است، ضرورى مى نماید تا با تحقیق بیش تر در این زمینه، گامى (اگرچه ابتدایى) در جهت شناخت ابعاد گوناگون تأثیرپذیرى انسان در امور جنسى و عوامل تأثیرگذار بر رفتار جنسى وى برداشته شود.
- حاصل سخن اینكه:
تربیت جنسی امری مداوم و مستمر در تمام مدت زندگی است، از این رو، سعی شده است تا مسائل مربوط به امور جنسی و جنسیتی زنان در چهار دوره اصلی و دوره های فرعی با تكیه بر منابع اسلامی ـ شیعی از دیدگاه اسلام شناسان مورد بحث قرار گیرد. این چهار دوره عبارتند از: دوران پیش از بلوغ(تولد تا 9- 12 سالگی)؛ دوران بلوغ از 12 سالگی تا پیش از ازدواج؛ دوران تاهل(ازدواج، بارداری، همسرداری و فرزندپروری)؛ و سرانجام دوران یائسگی و پیری.


پی نوشت ها:
1. ابراهیم امینى، آیین تربیت، تهران، انتشارات اسلامى، مرداد 1368، ص 337.
2. موریس دبس، مراحل تربیت، ترجمه على محمد كاردان، تهران، دانشگاه تهران، 1374، ص 100.

 





نوع مطلب : خانواده، تربیت، اهمیت غریزه جنسی، تربیت کودک، 
برچسب ها : تربیت جنسی دختران، تربیت جنسى، تغییرات بلوغ، رفتار بهنجار جنسى، مسائل جنسى دختران،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 :: نویسنده : مصطفی سلیمانی

آزار صدای بلندگوی مسجد

استفاده از  اصطلاحات قهوه‌خانه‌ای در مکالمات روزانه

پاسخگو: مصطفی سلیمانی

پرسش:
با عرض ادب و احترام

صدای بلندگوی مسجد اذیتمان می کند.
من و سایر همسایگان بارها به امام جمعه شهرمان و هیت امنا مسجد همسایه گفته ایم ولی متاسفانه فقط عنوان می کنند كه شما با قران مشكل ندارید و از این قبیل .. ولی خودشان متوجه نیستند كه در قران همسایه آزاری نهی شده
وقت شما را نگیرم خواستم بپرسم ما راه حل داریم یا نهادی برای رسیدگی هست یا خیر؟
با تشكر فراوان


پاسخ:
شایسته است بانیان و مسولین مساجد و حسینه ها، بلندگوها را فقط برای مستمعین داخل مسجد و یا حسینیه تنظیم نمایند تا باعث آزار و اذیت كسی نشود.
البته پخش اذان به نحو متعارف براى اعلام داخل شدن وقت نماز صبح به وسیله بلندگو اشكال ندارد، ولى پخش آیات قرآنى و دعا و غیر آن از بلندگوى مسجد، اگر موجب اذیت همسایگان شود، توجیه شرعى ندارد، و بلكه داراى اشكال است.(1)
از نظر شرعی هر گونه ایجاد مزاحمت برای دیگران جایز نیست و پخش ادعیه از بلند گوی مسجد در صورتی كه باعث مزاحمت بشود جایز نیست و فقط پخش اذان در وقت نماز، آن هم به خاطر ترویج و اشاعۀ فضای مذهبی و حفظ شعائر دینی، به نظر بی اشكال می رسد. البته این مسأله هم نباید به گونه ای باشد كه همسایگان مسجد از آن ابراز ناراحتی كنند. مثلاً صدای بلندگو آرام باشد و یا از یك اذان با مدت زمان كوتاه استفاده شود.
- جالب است بدانید:
از هیچ مرجعی فتوا نداریم كه ما اجازه داریم قبل از نماز مردم را از خواب بیدا‌ر كنیم؛ اسمش را هرچه كه بگذاریم اعم از مناجات، قرآن، سحرخوانی‌، عزاداری و... حكم خدا تغییر نمی‌كند و حرام خدا حلال نمی‌ شود.
پس بانیان، متولیان و امام مساجد باید با برنامه ریزی های حساب شده، از ایجاد مزاحمت و ضرر رساندن به دیگران پرهیز كنند.
متأسفانه به نظر می رسد برخی از مساجد قصدی برای رعایت این اصل مهم ندارند. مداحی، روضه و قرآن خوانی برای اموات كه با صدای غیرقابل تحملی از بلندگوها پخش می‌شود، رعایت حقوق شهروندی و آرامش همسایگان مساجد و حسینیه ها را زیر سوال برده است.
چنانچه برخی مساجد و حسینیه ها اندكی صدای بلندگوهای خود را كم نمایند باعث كاهش گلایه ها و اعتراض ها به سطح بالای صدای بلندگوها خواهد شد و زندگی در كنار مساجد به سنت قدیمی و حسنه مردم كشورمان تبدیل می شود.
- پرسشگر گرامی! اما در مورد مشكلاتی كه شما ذكر كردید، ما در این مركز فقط به مسائل دینی پاسخ می دهیم و مسئولیت كار اجرایی نداریم و شما می توانید مشكل خود را با افرادی كه با برنامه های مسجد در ارتباط هستند در میان بگذارید و سعی كنید به نحوی این مشكل را برطرف كنید و همچنین می توانید مشكل خود را با امور مساجد استان خود مطرح كنید.
- نكتۀ پایانی:
از جنبه فقهی، روضه‎خوانی مستحب است؛ ولی اگر برای همسایه‎ها و مردم مزاحمت داشته باشد، نه تنها ثواب و پاداش ندارد، بلكه گناه است. نصب بلندگو بر پشت‎بام مساجد و حسینیه‎ها، و پخش مراسم از آن، مورد نهی علما و مراجع قرار گرفته است. و تنها موردی كه جایز شمرده شده است، كه صدای بلندگو در بیرون از ساختمان مسجد یا حسینیه، و هر جای دیگری پخش گردد، صدای اذان است. مزاحمت برای آسایش مردم، به هر شكلی كه باشد، حرام است و گناه، و از نظر حقوقی و قضایی نیز جرم است و قابل پیگیری، بنابراین متولیّان امور، و گردانندگان مجالس وعظ و خطابه، باید اولاً مراعات حال مردم را بكنند، تا برای آنان مزاحمتی ایجاد نكنند.


پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای، رساله اجوبه الاستفتائات، س 454.





نوع مطلب : نماز، همسایه، 
برچسب ها : آزار صدای بلندگوی مسجد، صدای بلندگوی مسجد، بلندگوها را فقط برای مستمعین داخل مسجد و یا حسینیه، ایجاد مزاحمت و ضرر رساندن به دیگران،
لینک های مرتبط :


جایگاه «هیپنوتیزم» و «انرژی درمانی» در اسلام


	سرچرخانی چند هندو در یک مراسم آیینی در جامو.
پاسخگو: مصطفی سلیمانی

پرسش:
با سلام؛ بنده میخواستم یك سوالی درمورد انرژی درونی انسان یا هیپنوتیزم یا هاله ی دور جسم انسان اطلاعاتی دریافت كنم.
و اینكه میگویند میتوان انرژی درون انسان را فعال كرد و با آن به درمان خود پرداخت یا كارهای فراانسانی
انجام داد آیا درست است ؟ خداوند متعال این قدرت را درانسان نهاده است؟
آیا این كار شدنی است؟ با تشكر


پاسخ:
در بررسی های تاریخی به پدیده هایی برخورد می كنیم كه در هاله ایی از ابهام و تعابیر درست و نادرست قرار گرفته است و این ابهامات شرایطی را فراهم می آورند كه مرزهای واقعی این پدیده ها شناخته نشده و جایگاه واقعی آنها معرفی نگردد. یكی از این پدیده ها «هیپنوتیزم» و «انرژی درمانی» است.
در هیپنوتیزم علاوه بر قدرت تفكر، امكان محبت، قضاوت، راه رفتن و غیره نیز وجود دارد. فكر هیپنوتیزم شونده بر روی موضوع خاصی (صحبت های هیپنوتیزور) تمركز فوق العاده ای می كند و بین او و فرد هیپنوتیزور ارتباط عاطفی خاصی بر قرار می شود كه در خواب نظیر آن را مشاهده نمی كنیم.
- «هیپنوتیزم» و «انرژی درمانی» چیست؟
هیپنوتیزم یك حالت روحی خاص شبیه خواب آلودگی و القایی و ارادی است و در آن هشیاری و آگاهی سوژه (هیپنوتیزم شونده) فوق العاده افزایش می یابد. این آگاهی معمولاً بر روی مطالبی تمركز می كند كه توسط هیپنوتیزور به او ارائه می شود. درحالت هیپنوتیزم تلقین پذیری فرد و قدرت تخیلات و تصویر سازی ذهن افزایش می یابد و هر چه درجه هیپنوتیزم عمیق تر شود این خصوصیات نیز قویتر می گردند.(1)
امّا برخی از نظریه پردازان اعتقاد دارند كه هیپنوتیزم چیزی جز یك تمركز برتر نیست: «اصل هیپنوتیزم؛ تمركز روح است بر شخصی كه می خواهیم او را تحت تأثیر اراده خود قرار دهیم. با تمركز روح بر ارادۀ‌ خود، آنچه را می ‌خواهیم به طرف مقابل القاء می ‌كنیم كه با توجه به مجرد بودن نفسْ چنین امكانی در هر كس هست».(2)
- جایگاه «هیپنوتیزم» و «انرژی درمانی» در اسلام:



ادامه مطلب


نوع مطلب : سحر و جادو، خواب، 
برچسب ها : جایگاه «هیپنوتیزم» و «انرژی درمانی» در اسلام، هیپنوتیزم از دیدگاه فقهاء، دائرة المعارف هیپنوتیزم، شیطان و جادوگر در عالم، آیا هیپنوتیزم از نظر اسلام حرام است، یادگیرى هیپنوتیزم،
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ

با سلام و احترام!
بازدیدکنندگان گرامی می توانند جهت دریافت پاسخ، سوالاتشان را مطرح نمایند.
ممنون می شوم که انتقادات خود را برایم بنویسید تا از تجربیات شما هم در أمر پاسخگویی استفاده کنم.
-----------------------------------------------
خواهشاً بدون معرفی منبع از مطالب این وبلاگ استفادۀ متنی نکنید!

مدیر وبلاگ : مصطفی سلیمانی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
در چه زمینه ای بیشتر پاسخگو باشیم؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات