پاسخ به سوالات دینی؛ اخلاقی؛ تربیتی؛ جنسی؛ زناشویی؛ اجتماعی و غیره
سنگِ صبور [مصطفی سلیمانی]
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
چهارشنبه 30 مرداد 1392 :: نویسنده : مصطفی سلیمانی

ارتباط فکری با نامحرم

پاسخگو: مصطفی سلیمانی

پرسش:
آقایی از من خواستگاری كرده و به دلائل مختلف حداقل فعلا امكان ازدواج فراهم نیست! شاید هرگز امكان ازدواج با این فرد را نیابم، اما به شدت به ازدواج احتیاج دارم! ناخودآگاه به حالتی دچار شده ام كه مدام فكر این آقا در ذهن من است! با دیدن هر چیز بی ربط و باربط! گاه چیزی در ذهنم جرقه می زند و وقتی به خودم می آیم می بینم مدتی است در فكر اویم! حتی فكرهایم گاهی تا امور زناشویی هم پیش می رود! سعی می كنم كه از این فكرها جلوگیری كنم اما نمی شود! به شدت از این افكار رنج می برم! قبلا چیزی درمورد زنای در فكر شنیده ام! می خواستم ببینم آیا این حالات و فكر ها با توجه به اینكه اغلب غیر ارادی است، گناه محسوب می شود؟ خصوصا در مورد امور جنسی!

پاسخ:
خواهر گرامی! ای كاش در همین ابتدای نامه علت اینكه امكان ازدواج برایتان فراهم نیست را برایمان بیان می كردید تا بتوانیم دربارۀ آن معظل راهكاری داشته باشیم، زیرا شما در سنی قرار دارید كه ازدواج از ضروری ترین امور برایتان می باشد.
زنای ذهنی یا فكر گناه در امور جنسی اگر غیر اختیاری باشد گناه نیست. ولی انسان باید از مقدماتی كه باعث این افكار می شود پرهیز كند و در صورت اختیاری بودن چنانچه آثار بیرونی داشته باشد و موجب تحریكات جنسی شود این امور گناه است، زیرا فكر و اندیشه گناه، پاكى و صفاى قلب را از بین مى برد و انسان را به ارتكاب آن وا مى دارد. حضرت على(ع) فرمود: «من كثر فكره فى المعاصى دعته إلیها»(1) كسى كه در مورد گناهان زیاد فكر كند، گناهان او را به سوى خود مى كشند.
نیز فرمود: «خوض النّاس فى شى‏، مقدّمة الكائن»(2) فرو رفتن و تفكّر در مورد چیزى، سرآغاز وجود و پیدایش آن چیز است.
از این رو، حضرت مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد، زنا نكنید؛ اما من به شما سفارش مى كنم، فكر زنا را هم نكنید؛ زیرا كسى كه به زنا بیندیشد، مانند كسى است كه در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شده‏اى، آتش روشن كند. در این صورت، هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد؛ لكن دست كم دود آن را سیاه و خراب مى كند.»(3)
در هر صورت، فكر گناه، گناه نیست تا وقتی كه انسان خود را به گناه آلوده نكند، حتی اگر مقدمات آن را فراهم كرده باشد، گناهی در نامۀ او ثبت نمی‏شود. اما از نظر روانی فكر گناه، وجود انسان را آلوده و مضطرب می سازد.
- نكاتی در مورد ازدواج معقول در این شرایط:
1- در صورتی كه به هر دلیلی مشكلات ازدواج با این شخص حل شد، به این چند نكته توجه كنید:
الف) باید دقت كنید كه عشق و علاقه تان گرچه حكایت از نیازتان دارد ولی باید با حساسیت و مراقبت جلو روید. نگاه و تحلیل شما در صورتی به او صحیح است كه، به عنوان یكی از افرادی كه دوست دارید با او ازدواج كنید، در نظر بگیرید. ولی توجه داشته باشید كه تنها زمانی می توانیم كسی را برای ازدواج خوب و مناسب تشخیص بدهیم كه فرد مورد نظر در اكثر معیارها و ملاك های اساسی ازدواج، با شما تناسب و همخوانی داشته باشد، صرفاً علاقمندی و دوست داشتن، دلیل بر خوب بودن طرف مقابل و داشتن شرایط همسری و داشتن تناسب با شما نمی گردد. چه بسا ممكن است گاهی عشق و علاقه افراطی باعث شود در وادی عشق گرفتار آیید و با یك جانبه نگری، از دیدن واقعیت های دیگر زندگی محروم بمانید.
ب) سعی كنید با علاقۀ افراطی بر كسی، به فكر ازدواج نیفتید، زیرا علاقه افراطی موجب كوری چشم و كری گوش می‌گردد. تجربه نیز نشان داده است عشق و علاقه ناشی از احساسات و هیجانات باعث شده كه بسیاری از عیوب، نقایص و ضعف ها طرف از دید انسان، مخفی و پوشیده مانده؛ در نتیجه در كسب موفقیت در این امر مهم و حیاتی ازدواج، نقش منفی بازی كرده، بلكه به جای موفقیت، شكست را نصیب فرد كرده است.
ج) ملاك ها و معیارهای اساسی ازدواج را در فرد مورد نظر تطبیق دهید. ببینید چقدر با شما در زمینه های مختلف تناسب دارد. سعی كنید بر اساس اطلاعات دقیق، به شناخت كافی و صحیحی از فردِ مورد نظر دست یابید. دقّت را فراموش نكنید. مبادا عشق، چشم اندیشه‏تان را كور سازد و شما را از تحقیق كامل و همه جانبه در باره وی باز دارد. با این كار می توانید بفهمید كه آیا فرد مورد نظر به دردتان می خورد یا نه؟
د) نكته ای كه باید به آن توجه ویژه ای داشت، پیشگیری از به وجود آمدن علاقه افراطی و عشق یك طرفه و یا دو طرفه ای كه بر مبنای درستی پایه ریزی نشده است، می باشد، چرا كه بر اساس نتایج تحقیقات روانشناختی، هر گونه علاقه افراطی و علاقه های یك طرفه، به هیچ وجه امر مطلوبی قلمداد نمی‌گردد؛ ممكن است از خلأهای كوچك و بزرگ شخصیتی در درون فرد حكایت داشته باشد.
2- نكته دیگری كه باید به آن توجه داشته باشید، جلوگیری از هر گونه ارتباط و نیز ابراز علاقه و محبت به آن پسر می باشد، چون هر گونه اظهار علاقه و محبت از سوی دختر و ارتباط وی و پسر قبل از ازدواج، علاوه بر این كه از لحاظ شرعی و روانشناختی خالی از اشكال نیست و آسیب های فراوانی در آن نهفته، باعث تجسّم بخشیدن به ذلّت و زبونی خود و بی شخصیّت جلوه دادن خویش است. چون زن مجذوب است، نه جاذب، محبوب و معشوق است، نه عاشق و طالب. یعنی اصلاً ساختار وجود دختر به گونه‏ای است كه دیگران را به سوی خود جذب می‏كند و آن ها به سوی او گرایش می‏یابند.
- نكتۀ پایانی:
در صورت نیاز در نامۀ بعدی علت موانع ازدواجتان را مطرح كنید تا در آن زمینه به نكاتی اشاره كنیم. ضمناً اگر به این فرد علاقه پیدا كرده اید و احساس می كنید كه مورد مناسبی برای ازدواج هستند، با توقعات اندك، پاسخ مثبت دهید تا وارد كانون گرم زندگی شوید. منتظر نامۀ بعدی تان هستیم.
- منابعی برای مطالعۀ بیشتر:
1- جوانان و انتخاب همسر. پدیدآورنده: علی اكبر مظاهری
2- همسر گزینی در بیست گام. پدیدآورنده: محمود یزدانی.
پی‌نوشت‏ها:
1. تمیمى آمدى، عبدالواحدبن محمد، تصنیف غررالحكم و دررالكلم، ج5 ، ص321، دفتر تبلیغات‏ قم‏، 1366 ش.
2. همان، ج 3، ص 451.
3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج 14، ص331، باب34، بیروت 1404ه ق.





نوع مطلب : ازدواج، روابط دختر وپسر، 
برچسب ها : ارتباط فکری با نامحرم، ازدواج معقول، ملاك ها و معیارهای اساسی ازدواج، علاقه افراطی و عشق یك طرفه و یا دو طرفه، موانع ازدواج،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 29 مرداد 1392 :: نویسنده : مصطفی سلیمانی

ازدواج موقت زنان بیوه ...

پرسش:
با عرض سلام
بیشتر از یك سال است كه شوهرم فوت كرده والان بیوه هستم. فعلا موقعیت ازدواج دوباره ندارم. یك مرد كه صاحب زن میباشد از دوران مجردی به من علاقه داشته و الان به من پیشنهاد كرد كه با او ارتباط برقرار كنم ولی من به علت اعتقاداتی كه داشتم قبول نكردم وحالا او از من میخواهد با او صیغه موقت كنم تا محرم همدیگر شویم اما نه من نه او نمیتوانیم به خانواده هایمان بگوییم و میخواهیم این موضوع مخفی باقی بماند. حالا اگر من این كار را بكنم گناه دارد؟ لطفا اگر اشكالی در ان است برایم توضیح دهید كه مرتكب گناه نشوم. با تشكر

سایت فرهنگی و مذهبی نگار

پاسخگو: مصطفی سلیمانی

پاسخ:
از آنجا كه ازدواج امری طبیعی، مشروع و منطقی در تمامی اعصار و در همه جوامع بشری تلقی می شود خواه ناخواه زنانی كه در سنین ازدواج قرار دارند، اما مجرد مانده‌اند به صورت یك پدیده نامقبول و غیرعادی محسوب می‌شوند. ترك گناه و دوری از آن به هر روش شرعی كه باشد بهترین عبادت محسوب می شود. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «برترین عبادت، دوری گزیدن از گناه است».(1)
زنانی كه به دلایل مختلف همسرانشان را از دست می‌دهند یا از همسرانشان جدا می‌شوند به یكباره با جهان دیگری روبه‌رو می‌شوند، دنیایی كه بسیاری از مختصات آن ناآشناست. دشواری‌هایی كه این زنان تاب می‌آورند عمدتا به دغدغه‌های معیشتی عاطفی، وسواس‌های فكری، حاشیه‌های ناخواسته از برخورد نامناسب اطرافیان و ... مربوط می شود. در هر حال این گروه از زنان كه با عنوان زنان مطلقه یا بیوه در جامعه شناخته می‌شوند، با مسائل، مشكلات و موانع زیادی در زندگی مواجهند.
معضل برخورد غیر منصفانه با زنان بیوه در عصر حاضر، از اندیشه های تك بعدی، تعصبات قبیله ای و ذهنیت های كهنه ناشی می شود.
مسأله ازدواج موقت باید به گونه ای باشد كه زندگی آینده و دایم را موجب اختلال نكند، لذا انجام چنین كاری باید در ارتباط با خانم هایی باشد كه مراحلی از زندگی را طی كرده اند و با ازدواج موقت آینده آنان به خطر نمی افتد.
در شرایط حاضر كه ازدواج دایمی برای این گونه زنان دشوار شده و از طرفی برای مدیریت غریزه جنسی جوانان و مردانی كه دارای مشكلاتی هستند، هیچگونه برنامه ریزی كاربردی پیش بینی نشده است، ازدواج موقت روش منطقی، عقلی و كاربردی است.
ازدواج موقت كسانی كه تجربه ی ازدواج قبلی دارند(متأهلان) و الان از نظر غریزی تحت فشار هستند با چنین خانم هایی اشكال ندارد.
پرسشگر گرامی!
اگر از زنانی كه به هر دلیلی شوهر خود را از دست داده اند، دربارۀ ازدواج موقت سؤال كنید، نهایت تنفّر خود را از این دیو وحشتناك با زبان ابراز خواهند كرد ولی چون از زبان بگذرید و وارد وادی دل شوید، خواهی دید كه به ازدواج موقت براساس عقل سلیم به عنوان یك جانشین مناسب، بیش از همه معتقدند و در دل با خود می گویند: "ای كاش جامعه به این اكسیر به چشم بد نمی نگریست و ای كاش یك زن بدون سرپرست می توانست برای سرنوشت خود تصمیم بگیرد و در یك انتخاب آزاد از میان مردان یا پسرانی كه به او اظهار رغبت می كنند، یكی از شایسته ترین آنان را به عنوان پناه عاطفی خود برگزیند و بر زخم های تنهایی خویش مرهم بگذارد و از امكان مشروع و معقولی كه خدا ورسول در اختیار او قرار داده است، استفاده كند وجوانی خود را لابه لای پاره ای تعصبات و توهّمات پایمال نكند".
- مطالبی مهم در زمینۀ ازدواج موقت زنان:
1- به خاطر دیدگاه ها و مشكلاتی كه در جامعه ایران وجود دارد زنان بیوه حتی اگر هم بخواهند سالم زندگی كنند در صورت محتاج بودن، شرایط اقتصادی به او اجازه نمی دهد. علاوه بر اینها زنان بیوه از نظر عاطفی هم دچار مشكل هستند.
2- مشكلات روحی و تنهایی:
علاوه بر تمام مشكلات ذكر شده، از دست دادن همسر به خصوص در دوران جوانی و پیامدهای ناگوار طلاق منجر به بروز مشكلات روحی متعدد ار جمله افسردگی و بد بینی برای این زنان می شود. همچنین احساس نگرانی زیاد نسبت به آینده و تنهایی خود بعد از ترك فرزندان بسیار آزار دهنده و این مشكلات روحی را افزایش افزایش می دهد.
3- اگر ازدواج موقت نباشد و زنی كه شرایط لازم را برای ازدواج موقت دارد ولی نتواند از این نعمت الاهی بهره مند شود و به آزادی جنسی روی آورد؛ نتیجه اش علاوه بر دچار شدن به معصیت الاهی و گناه، با گذشت زمان دچار بدبختی و بیچارگی نیز شود.(2)
4- عقد موقت و متعه، سبب آرامش روحی و روانی زن و مردی می شود كه به واسطه عقد موقت از هم دیگر لذت می­برند در حالی كه اگر آزادی جنسی باشد مرد و زن از روح و روان آرام برخوردار نیستند.
- كلام پایانی:
هیچ كس همانند خودتان نمی تواند تشخیص دهد كه در چه موقعیتی هستید، أما به نظر می رسد كه نسبت به ازدواج با ایشان تمایل دارید و با شناختی كه از ایشان دارید میدانید كه أهل سوء استفاده نبوده و مردی آشنا به قواعد و أصول زندگی است.
برای متهم نشدن در این اجتماع و جلوگیری از عوارض و مشكلات ناشی از أفكار عرف، بهترین كاری كه می توان كرد همان تصمیمی -مخفی كردن این مسأله از خانواده و دیگران- است كه گرفته اید. أما از نكته ای كه نباید غفلت بورزید، این است كه از آنجایی كه این شخص دارای همسر است -ونسبت به خانوادۀ خود هم مسولیت دارد- می طلبد كه با مدیریت و زمانبندی أوقات و مسایل روحی و روانی خانواده شان، طوری برخورد كنید كه زندگی ایشان مخدوش نشود.
نكته:

1.برای خواندن عقد موقت حتما از راه قانونی وارد شوید و از محظر و دفتر خانه ها برگۀ قانونی دریافت كنید تا در آینده مشكل قانونی پیدا نكنید.
2. اگر این شخص را قابل اعتماد یافتید زمان عقد خود را طولانی قرار دهید تا در آینده به این كار-ازدواج موقت-عادت نكنید كه در هر دورره ای با یك مرد دیگری صیغه نمایید.
- منابع كمكی برای مطالعۀ بیشتر:
1- ازدواج موقت و چالش ها، نویسنده: سید حسن شریفی، قم، انتشارات بوستان كتاب.
2- احكام ازدواج دائم موقت فتاوی حضرت آیت الله بهجت(ره)، نویسنده: سیدحجت موسوی خویی، قم، دارالفیض.

پی نوشت ها:
1. محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 53، ص 342، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ه.ق.
2.در این زمینه مراجعه شود به كتاب "ازدواج موقت؛ مدیریت شهوت" نویسنده: محمد تركاشوند، قم، نشر گل یاس.





نوع مطلب : ازدواج موقت، مشکلات زندگی، 
برچسب ها : ازدواج موقت زنان بیوه، ازدواج موقت، مطالبی مهم در زمینۀ ازدواج موقت زنان، مشكلات روحی و تنهایی، عقد موقت و متعه،
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ

با سلام و احترام!
بازدیدکنندگان گرامی می توانند جهت دریافت پاسخ، سوالاتشان را مطرح نمایند.
ممنون می شوم که انتقادات خود را برایم بنویسید تا از تجربیات شما هم در أمر پاسخگویی استفاده کنم.
-----------------------------------------------
خواهشاً بدون معرفی منبع از مطالب این وبلاگ استفادۀ متنی نکنید!

مدیر وبلاگ : مصطفی سلیمانی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
در چه زمینه ای بیشتر پاسخگو باشیم؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات