پاسخ به سوالات دینی؛ اخلاقی؛ تربیتی؛ جنسی؛ زناشویی؛ اجتماعی و غیره
سنگِ صبور [مصطفی سلیمانی]
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
دوشنبه 4 شهریور 1392 :: نویسنده : مصطفی سلیمانی

دوستی‏ و ارتباط قبل از ازدواج

سایت فرهنگی و مذهبی نگار

پاسخگو: مصطفی سلیمانی

پرسش:
دختری هستم 18 ساله ك چند سال است با پسری در ارتباط هستم و واقعا عاشق هم هستیم و از هم سیر نشدیم و قصدمان ازدواج است و مادر من نسبت به این دوستی آگاه است. ولی ما به دلایلی نمی تونیم زیاد همدیگر و ببینیم و هر دو نسبت به مسائل دینی خود پایبندیم. سوال من این است ما یك رابطه ی عاشقانه ایی با هم داریم البته نه زیاد، چون تو این مدت 5.6 سال دیگه نمی تونستیم طاقت بیاریم.(فقط در حد عشق بازی و این رابطه از روی عشق است نه هوس)می خواستم بدونم بعد ازدواج هم این به عنوان گناه برای ما ثبت می شود یا بخشیده می شود؟(مثل بچه حرامزاده كه بعد ازدواج حلال می شود).

پاسخ:
نیاز به جنس مخالف برای تأمین و تعادل سازی غریزۀ جنسی از نیازهای طبیعی در انسان می باشد، یعنی در واقع امكان اینكه با ارتباط دو جنس مخالف بدون ضوابط، مشكلی پیش نیاید خیلی بعید است. البته شیطان در ابتدای كار با سیاست گام به گام خود پیش می رود و با گذشت زمان كه علاقه و وابستگی ایجاد شد، زهر خود را می ریزد. از نگاه روانشناسان، ارتباط دو جنس مخالف رو به اوج است و هر روز پیشرفتش بیشتر می شود. پس در این مسأله باید دقت زیادی كرد.
- نكاتی مهم و ضروری را خدمتتان عرض می نماییم:
1- از اینكه مادر خود را از این جریان آگاه ساخته اید، نشان از فهم و شعور شماست، گرچه انتظار می رود كه پدر خود را هم از این موضوع آگاه سازید، زیرا دختران و پسران مسلمان و پاك، باید بیاموزند كه در اولین برخورد تأثیرگذار با جنس مخالف، آن را با پدر و یا مادر و یا با یك مشاور آگاه و مسلمان، مطرح كنند؛ تا بتوانند از تجربه‌های علمی و عملی آنان بهره برده، پیش از این كه دچار آسیب‌های جدی شوند، تصمیم عاقلانه‏ای بگیرند. اگر دختر و پسر، مسائل و معاشرت‌های مهم روزانه خود را با افراد مجّرب مطرح كنند و والدین و مشاوران نیز بتوانند در حل مسائل آن ها نقش مفید و سازنده‏ای را ایفا كنند، می‌توان امیدوار بود كه جلوی بسیاری از روابط پنهانی و ناسالمی كه احتمال دارد. پس از برخورد نخستین شكل بگیرد، گرفته شود. انسانی كه مقام و منزلت خود را می‌داند، خود را به بهای كم و اندك نمی‌فروشد.
2- غالباً دوستی‏ و ارتباط قبل از ازدواج، به خاطر همان عشق بازی كه می گویید، راه عقل را مسدود، چشم واقع بین انسان را كور می‏سازد. اجازه نمی‏دهد تا یك تصمیم صحیح و پیراسته از اشتباه گرفته شود. این نوع انتخاب‏ها كه در فضایی آكنده از احساسات و عواطف انجام می‏گیرد، به دلیل نبود شناخت عمیق و واقع ‏بینانه، اگر هم به ازدواج منتهی گردد، زندگی مشترك را تلخ و آینده را تیره و تار می‏سازد.
3- ببینید وابستگی‌هایی كه بین دختر و پسر ایجاد می‌شود، مانع گزینش صحیح و دقیق برای شریك آینده زندگی می‌شود. از آن جا كه دختر یا پسر به فردی خاص وابسته شده، تمام نیكی‌ها، خوبی‌ها، زیبایی‌ها را در فرد مورد علاقه خود می‌بیند و دیگر توان مشاهده عیوب احتمالی طرف مقابل را ندارد؛ زیرا از روی علاقه و از پشت عینك وابستگی، به طرف مقابل نگاه می‌كند؛ نه با نگاه خریدار و نه با نگاه نقادانه و بررسی كننده‏ای كه تمام نقاط ضعف و قوت او را در ترازوی حقیقت بین، مورد دقت و مشاهده قرار دهد.
در روایت داریم:"حُبُّك للشّیءِ یُعْمی وَ یُصِمُّ؛ دوست داشتن چیزی[آن هم ناآگاهانه و از سر هیجان و احساسات]، انسان را كور و كر می‌كند."(1)
4- نكات بیان شده، حاصل تجربیات روانشناسان دینی است كه با توجه به تجربه و مراجعاتی كه از دختران و پسران جوان داشته اند، بدست آمده است و واقعیتی است غیر قابل انكار!
ایام جوانى دوره ى شور احساسات، شوق جنسى و نشاط جسمى است. با بیدار شدن قواى مختلف جسمى، توجه به مسائل عاطفى و جذابیت هاى ظاهرى جنس مخالف زیادتر مى شود. این بلوغ طبیعى، در پیدایش دوستى ها و روابط دختر و پسر تأثیر به سزایى دارد و گاه چنان فرد را تحت تأثیر قرار مى دهد كه تمامى ارزش ها و هنجارهاى اخلاقى و اجتماعى را زیر پا گذاشته، در دوستى ها و روابط با جنس مخالف هیچ حدّ و مرزى قایل نمى شود.
- توصیۀ پایانی:
با توجه به نكات بالا، ممكن است مقداری دلخور شده باشید، ولی در فضای امروز كه جوانان هر روز عاشق كسی می شوند، بیان این نكات لازم و ضروری است. اگر می خواهید از شكست خوردگان این عرصه نشوید، سریعاً این مسأله را با بزرگترهای خود اطلاع دهید و بگذارید آنها تصمیم بگیرند و مراحل تحقیقاتی را پیگیر باشند، به این پسر هم بگویید از طریق خانوادۀ خود اقدام كند؛ اگر صلاح بر زندگی شد و بزرگترها كه خیر شما را می خواهند با این امر موافق بودند، اقدام كنید و اگر فعلا قادر به زندگی مشترك نیستید دوران عقد را طولانی كنید تا شرایط فراهم گردد.
ضمناً در صورت ازدواج، فرزند شما محكوم به زنا نیست! اما اگر الان به این مسأله به صورت جدی فكر نكنید، در زندگی آیندۀ شما قطعاً تأثیر خواهد گذاشت.
- معرفی منابعی در زمینۀ روابط دختر و پسر برای مطالعۀ بیشتر:
1- علی اصغر احمدی، روابط دختر و پسر در ایران، تهران، سازمان انجمن اولیاء و مربیان.
2- جوانان و روابط (پاسخ به پرسش‌های پیرامون روابط دختر و پسر)، مقیمی، نشر مركز مطالعات حوزه.
پی نوشت:
1. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج74، ص166، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ه.ق.





نوع مطلب : خانواده، روابط دختر وپسر، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 4 شهریور 1392 :: نویسنده : مصطفی سلیمانی

روایاتی در تربیت فرزند


	بچه تان را در جمع لوس نکنید.

پاسخگو: مصطفی سلیمانی

پرسش:
سلام. لطفا روایاتی در تربیت فرزند برایم بگویید.
عربی روایات را ذكر كنید و خواهش میكنم چیزی كه معصوم علیه السلام فرموده را كامل ذكر نمایید یعنی مثلادر كتبی كه چاپ میشود نوع رفتار باهمسر سانسور دارد. متشكرم.

پاسخ:
جواب سوالتان را در دو قسمت مجزا پاسخ می گوییم:
1- تربیت فرزند:
نخست شایسته است از همه كسانی كه علاقه مند به شناخت معارف دینی و تربیتی هستند، بخصوص آنانی كه به وظایف خود در قبال فرزندان توجه دارند و پرسش هایی را در این زمینه مطرح می كنند تشكر نماییم. انتظار ما این است كه همه مسلمانان ـ بویژه پدران و مادران كه بار سنگین تربیت فرزند را به عهده دارند ـ در باب معارف دینی و اسلامی و شناخت مسؤولیت خود در این مورد بیشتر توجه كنند و اگر احیاناً ابهاماتی وجود داشت آن ها را با طرح این گونه سؤالات بر طرف سازند:
- تربیت فرزند در آیینه احادیث:
* قال الامام الصادق(ع): «اِعْدِلُوا بَیْنَ اَوْلادِكُمْ كَما تُحِبّونَ اَنْ یَعْدِلُوا بَیْنَكُمْ».(1)
امام صادق(ع) فرمود: بین فرزندان خود به عدالت رفتار نمایید، همان طور كه مایلید فرزندان شما بینتانبه عدل و داد رفتار كنند.
* قالَ رَسُولُ اللهِ(ص): «اَحِبُّوا الصِّبْیانَ وَ ارْحَمُوهُمْ وَ اِذا وَعَدْتُمُوهُمْ فَفُوا لَهُمْ فَاِنَّهُمْ لایَرَوْنَ اِلّا اَنَّكُمْ تَرْزُقُونَهُمْ».(2)
رسول خدا(ص) فرمود: كودكان خود را دوست بدارید و با آنان مهربان باشید، وقتی به آن‌ها وعده‌ای می‌دهید حتماً وفا كنید زیرا كودكان، شما را رازق خود می‌پندارند.
* قال الامام الصادق(ع): «دَعِ ابْنَكَ یَلْعَبْ سَبْعَ سِنینَ».(3)
امام صادق(ع) فرمود: فرزند خود را هفت سال آزاد بگذار تا بازی كند.
* قال الامام الصادق(ع): «اَلْغُلامُ یَلْعَبُ سَبْعَ سِنینَ وَ یَتَعَلَّمُ الْكِتابَ سَبْعَ سِنینَ و یَتَعَلَّمُ الْحَلالَ و الْحَرامَسَبْعَ سِنینَ».(4)



ادامه مطلب


نوع مطلب : تربیت، تربیت کودک، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 4 شهریور 1392 :: نویسنده : مصطفی سلیمانی

دعا برای مرگِ زودتر


	قبرستان که می‌روم هی طول و عرض خودم را با طول عرض این قطعه‌ها می‌سنجم.

پاسخگو: مصطفی سلیمانی

پرسش:
ایا دعا كردن برای مرگ زودتر گناه دارد؟ اگر بله پس چرا حضرت زهرا س دعا كردند كه اجلشان زودتر فرا رسد؟

پاسخ:
در پاسخ به این پرسش ابتدا لازم است به این نكته اشاره كنیم كه: حیات آدمی اولین و عظیم ترین نعمتی است كه خداوند آن را برای رسیدن به تكامل و صعود به قلّه های رفیع و عالی معنوی به انسان عطا فرموده است. ازاین رو نه تنها دیگران نمی توانند صدمه ای به این نعمت الهی وارد سازند، بلكه خود شخص نیز به هیچ عنوان حق ندارد آن را از بین ببرد و بر وی واجب است پیوسته از جان خویش پاسداری و محافظت كند. مالك اصلی انسان خداوند متعال است و نفس انسانی امانت الهی است؛ از این رو باید از این امانت خوب محافظت كرد و از بین بردن آن خیانت در امانت الهی است.
برادر گرامی! با توجه به این مقدمه باید گفت: آرزو و دعا برای مرگ دو صورت دارد:
1. گاهی افرادی در اثر جهالت، مرگ را نجات یافتن از گرفتاری های دنیایی می دانند و چون مصیبت و گرفتاری را سنگین و خلاف طبع و غیر قابل تحمل می انگارند، برای نجات از آن آرزوی مرگ كرده یا بالاتر از آن اقدام به خودكشی می كنند. اقدام به خودكشی كه خود از گناهان كبیره است و این آرزوی مرگ هم نتیجه نادانی و جهالت است، زیرا این چنین آرزو كنندگانی غالبا، بلكه همه بی ایمان به خدا و معاد هستند، زیرا مؤمن مصیبت ها را بلا ها و امتحان های خدا می داند(1) كه وظیفه دارد در مقابل آن ها بایستد و با تحمل و تدبیر آنها را حل كند و از مواجه شدن با مصیبت ها و مشكلات نه تنها ترس ندارد و فرار نمی كند، بلكه چون مقابله با آن ها به فعال شدن استعداد هایش و رشد قوای روحی و ایمانی اش می انجامد، از آن ها استقبال هم می كند. در این زمینه امام باقر (ع) فرمود: «إنَّ المُؤْمِنَ یُبْتَلی بِكُلِّ بَلِیَّةٍ وَیَمُوتُ بِكُلِّ میتَةٍ إلاّ أَنَّهُ لایَقْتُلُ نَفْسَهُ؛(2) مؤمن ممكن است به هر بلائی مبتلا شود و به هر نوع مرگ بمیرد، امّا خودكشی نمی كند.»
2. گاهی فرد با توجه به حقیقت مرگ كه پل رساننده او به آخرت و لقای خدا است، تقاضای مرگ دارد. این چنین تقاضایی ناشی از بینش صحیح در برابر مرگ است و از كسانی سر می زند كه مرگ را فهمیده اند و لقای خدا را طالبند و برای لقای خدا كسب آمادگی كرده اند. حضرت زهرا(س) هم از این دسته هستند و نگاهشان به مرگ، رسیدن به آغوش پر مهر پروردگار است.حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در روز آخر از عمر شریفشان دعای «اللهم عجل وفاتی سریعا» را خواندند.(3)
دعای 40 صحیفه سجادیه دعای كسانی است كه چنین بینشی درباره مرگ دارند و برای مرگ آماده اند و توشه برداشته اند. به این دعا توجه كنید:
«اللهم صل على محمد وآله، واكفنا طول الأمل، وقصره عنا بصدق العمل حتى لا نؤمل استتمام ساعة بعد ساعة ولا استیفاء یوم بعد یوم، و لا اتصال نفس بنفس، ولا لحوق قدم بقدم، وسلمنا من غروره، وآمنا من شروره، وانصب الموت بین أیدینا نصبا، ولا تجعل ذكرنا له غبا، واجعل لنا من صالح الأعمال عملا نستبطئ معه المصیر إلیك، ونحرص له على و شك اللحاق بك حتى یكون الموت مأنسنا الذی نأنس به، ومألفنا الذی نشتاق إلیه، وحامتنا التی نحب الدنو منها، فإذا أوردته علینا وأنزلته بنا فأسعدنا به زائرا، وآنسنا به قادما، ولا تشقنا بضیافته ولا تخزنا بزیارته، واجعله بابا من أبواب مغفرتك، ومفتاحا من مفاتیح رحمتك، أمتنا مهتدین غیر ضالین طائعین غیر مستكرهین، تائبین غیر عاصین ولا مصرین یا ضامن جزاء المحسنین، و مستصلح عمل المفسدین؛(4) خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و ما را از آرزوهای دراز باز دار و با عمل درست، آرزو های ما را كوتاه كن تا این كه ساعتی پس از ساعت دیگر را آرزو نكنم و فردا را بعد از امروز و حیاتی پس از این حیات و قدمی بعد از این قدم را انتظار نكشم و ما را از غرور آرزوی دراز، محافظت فرما و از شرور آن، در امان نگهدار و یاد مرگ را برای ما هر از گاهی قرار مده، (بلكه همیشگی كن) و از كارهای شایسته عملی به ما عطا فرما كه با آن به عنوان زاد و توشه به سوی تو سیر كنیم و به خاطر آن بر قرب دیدار تو حریص گردیم به گونه ای كه مرگ، زمان انس ما باشد و موعد الفتی كه به آن اشتیاق پیدا كنیم و پناهگاهی باشد كه دوست داشته باشیم به آن نزدیك شویم.
پس هر گاه مرگ را بر ما فرود می آوری و اجل را بر ما نازل می كنی، ما را به زیارت آن سعادتمند گردان و ما را با او مأنوس كن و ما را در میهمانی مرگ شقاوتمند مساز و به دیدار مرگ پست و خوار مگردان و مرگ را دری از درهای آمرزش و كلیدی از كلید های رحمت خود مقرر ساز. ما را در حالی كه هدایت شده ایم ، گمراه نیستیم، مطیع توییم، از دیدار تو كراهت نداریم، توبه كننده ایم، گناهكار نیستیم و بر گناه اصرار نداریم، بمیران ای ضمانت كننده پاداش نیكوكاران و ای اصلاح كننده اعمال تبهكاران!».
آری كسی كه چنین معرفتی نسبت به مرگ داشته و چنین آمادگی ای برای سفر آخرت داشته باشد، مرگ را زیبا دیده و برای پذیرفتنش آغوش باز كرده و منتظر اوست و قدم او را بر دیده می نهد. اما همین كس نیز باز هم از خدا عمر می طلبد تا بیشتر تلاش كند و بیشتر موجبات رضای خدا و تعالی آخرت را فراهم نماید.
همچنین امام سجاد(ع) در دعای دیگری می فرمایند:
«و عمرنی ما كان عمری بذلة فی طاعتك، فإذا كان عمری مرتعا للشیطان فاقبضنی إلیك قبل أن یسبق مقتك إلی، أو یستحكم غضبك علی؛(5) خدایا! تا هنگامی كه عمرم در راه طاعت تو می گذرد به من عمر بده و آن گاه كه عمرم چراگاه شیطان شود، پیش از آن كه دشمنی تو سخت بر من رو آورد یا خشم تو محكم و پایدار گردد، جانم را بگیر!».
كلام پایانی:

طلب مرگ نمودن از خداوند دلیل‏هاى گوناگون مى‏تواند داشته باشد كه اگر منشأ آن ایمان قوى و عشق و محبت وصف ناشدنى نسبت به خداوند باشد به طورى كه عاشق تحمل دورى معشوق خویش را ندارد و وصال وى تمام آرزوى او است، این طلب مرگ -كه در درخواست حضرت زهرا(س) از خدا كاملاً مشهود است- ممدوح است. اما اگر به دلیل برخورد با مشكلات زندگى و ضعف نفس باشد كارى قبیح و ناپسند است.
بنا براین آرزوی مرگ از این باب كه انسان را به لقای خدا و دیدار اولیای خدا می رساند، از جانب مؤمن نیكوكار خوب است و طبیعی است كه چنین آرزویی داشته باشد و اما آرزوی مرگ به این عنوان كه نجات دهنده از مصیبت های دنیایی و راحت كننده ما از آن ها باشد آن هم بدون این كه توشه ایمان و عمل صالح داشته باشیم، ناپسند است.
پی نوشت ها:
1. انبیاء(21)، آیۀ 35. «وَ نَبْلُوَكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ»؛ «و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می كنیم.»
2. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، الطبعه الثانیه، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، 1414 ه، ج29، ص240، باب تحریم قتل الانسان نفسه، ح 3.
3. علامه مجلسی،بحارالانوار، ج 43، ص 177، انتشارات اسلامیه‏، تهران‏.
4. صحیفه سجادیه، امام سجاد (ع)، دعای چهلم.
5. صحیفه سجادیه، امام سجاد (ع)، دعای بیستم.





نوع مطلب : أهل بیت(ع)، دعا، مرگ، 
برچسب ها : دعا برای مرگِ زودتر، علت دعای حضرت زهرا برای مرگ، اللهم عجل وفاتی، طلب مرگ از خدا،
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ

با سلام و احترام!
بازدیدکنندگان گرامی می توانند جهت دریافت پاسخ، سوالاتشان را مطرح نمایند.
ممنون می شوم که انتقادات خود را برایم بنویسید تا از تجربیات شما هم در أمر پاسخگویی استفاده کنم.
-----------------------------------------------
خواهشاً بدون معرفی منبع از مطالب این وبلاگ استفادۀ متنی نکنید!

مدیر وبلاگ : مصطفی سلیمانی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
در چه زمینه ای بیشتر پاسخگو باشیم؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic